Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina
Menu

Verkoopvoorwaarden Zonnepanelen

Onze algemene voorwaarden zijn eerlijk, direct en open. Lekker kort en duidelijk, zonder moeilijke woorden. Deze voorwaarden gaan specifiek over de koop, levering en installatie van je zonnepanelen.

Goed om te weten: wil je na 14 dagen vanaf je moment van bestellen en binnen 14 dagen na installatie je systeem toch liever niet? Dan annuleren we je bestelling en/of halen we ‘m weer voor je weg. Daar vragen we wel een compensatie voor.

Laatst gewijzigd: 11-07-2019



1. Wie wij zijn en hoe je ons kunt bereiken

1.Hoi! Wij zijn Coolblue. Als je ons wilt spreken, kan dat op de volgende manieren:

Bel ons: 010 798 8999
Mail ons: zonnepanelen@coolblue.nl
Schrijf ons: Weena 664 3012 CN Rotterdam


2.Je kunt ons bijna altijd bellen:

  • Zonnepanelen-advies op 010 742 1450
    • maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.30 uur
  • Klantenservice (algemene vragen) op 010 798 8999
    • maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 23.59 uur;
    • zaterdag van 9.00 tot 23.59 uur.
    • zondag van 11.00 tot 23.59 uur.


3. Kom je liever langs? Gezellig! Bekijk wel even onze openingstijden:



4. Handige nummers:

  • Ons KvK-nummer: 24330087
  • Ons btw-identificatienummer: NL810433941B01


2. Definities

Voor ons is maar één definitie echt belangrijk: Klant. Koning. Maar om misverstanden te voorkomen, leggen we de rest van de definities uit deze voorwaarden ook even uit:

  • Jij (je, jou, jouw):​ de persoon aan wie wij de offerte uitbrengen.
  • Installatie:​ het installeren, inclusief de voorbereiding, van het zonnepanelen-systeem op de locatie, zoals vermeld in de offerte. Daar horen ook de eventuele aanvullende werkzaamheden bij die wij met jou hebben afgesproken.
  • Offerte:​ de offerte die wij aan jou sturen voor de installatie van het zonnepanelen-systeem.
  • Opleverrapport:​ het formulier waarmee de installateur de installatie controleert.
  • Overeenkomst:​ de overeenkomst tussen jou en ons betreft de installatie van het zonnepanelen-systeem. Deze bestaat uit de offerte, met eventuele bijlagen en de algemene voorwaarden, en is bindend na het geven van akkoord.
  • Prijs:​ de totale prijs, met eventueel overige vergoedingen voor producten en/of diensten die jij aan ons verschuldigd bent, zoals in de offerte of overeenkomst staat.
  • Schouw: het technische onderzoek op afstand uitgevoerd vanuit ons kantoor om de geschiktheid van de locatie te beoordelen en te bepalen of en wat voor zonnepanelen-systeem we kunnen installeren. Dit is in eerste instantie altijd digitaal. Bij twijfel kunnen we ook een schouw op locatie uitvoeren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
  • Website:​ onze website met als URL​ www.coolblue.nl​ en/of zonnepanelen.coolblue.nl
  • Wij (we, ons, onze):​ Coolblue B.V., geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder 24330087, Vestigingsnummer 000018992536 te Weena 664, 3012 CN Rotterdam.
  • Zonnepanelen-systeem: de fotovoltaïsche panelen, met systeemcomponenten en materialen om elektriciteit op te wekken door middel van zonlicht. Daarbij hoort ook de technische installatie van het frame en de omvormer, die gelijkspanning van de zonnepanelen omzet naar 220 volt wisselspanning.


3. Offerte, bestelproces en wijzigingen

1. Nadat je je gegevens hebt achtergelaten, bellen wij je terug. We bekijken dan samen of een zonnepanelen-systeem haalbaar is. Dit noemen we een schouw. Als we er samen zeker van zijn dat we alles veilig kunnen installeren, maken we een offerte. Hierin staat alle informatie die je nodig hebt. Lees de offerte goed door en vertel het ons als er iets op staat wat niet klopt over je schouw.

2. De offerte is vrijblijvend en heeft een geldigheidsdatum. Staat er geen geldigheidsdatum in? Dan houden we 60 kalenderdagen na ontvangst aan.

3. Als je blij bent met de offerte horen we dat graag. Na aanvaarding gaan wij direct voor je aan de slag. We hebben dan een overeenkomst.

4. Zodra je akkoord bent met de offerte, vragen we je een aanbetaling te doen. Daarna nemen we direct contact op via telefoon om de installatie van je zonnepanelen-systeem in te plannen. Eventueel plannen we nog een schouw op locatie. Zo weten we zeker of alles past en of er extra werk nodig is. Is het resultaat van de schouw op locatie hetzelfde is als de digitale? Dan komen we bij je installeren op de afgesproken datum.

5. Zijn er extra werkzaamheden of wijzigingen in de overeenkomst nodig? Dan bespreken we dit met jou. Het kan dan zijn dat we de installatie niet kunnen uitvoeren of dat we de prijs moeten aanpassen. In deze gevallen mogen we de overeenkomst kosteloos verbreken. Wordt de prijs hoger? Dan heb je 30 kalenderdagen de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden.



4. Planning

1. We streven ernaar binnen 6 weken na ontvangst van de aanbetaling de installatie uit te voeren.

2. Bij vertragingen, door bijvoorbeeld weersomstandigheden waardoor we niet kunnen werken, nemen we contact met je op voor een nieuwe installatiedatum.

3. Bij een vertraging kan het voorvallen dat de door jou bestelde panelen niet meer beschikbaar zijn. De zonnepanelenmarkt evolueert namelijk heel snel. In dat geval geven we je andere producten met gelijkwaardige of betere specificaties. Komen de bestelde panelen op een later moment toch binnen bij ons? Dan kunnen we samen beslissen om de installatiedatum te verschuiven.

4. Als wij een onredelijke vertraging veroorzaken, kan je de overeenkomst ontbinden. Bijvoorbeeld als wij je een dag van tevoren afbellen zonder reden. Wil je toch dat wij de installatie uitvoeren? Dan zoeken we samen naar een oplossing.



5. Installatie en oplevering

1. Wij komen bij je installeren. Kunnen we toch zelf niet? Dan maken we gebruik van externe installateurs die voldoen aan de relevante en toepasselijke normen, veiligheidsvoorschriften en verzekeringen.

2. De schouw, zowel op afstand als op locatie, bevat geen technologisch onderzoek naar het draagvermogen van de (dak)constructie. We vragen je daarom dit zelf uit te zoeken voordat je akkoord gaat met de offerte.

3. We garanderen dat de aansluiting van de zonnepanelen aan de juiste normen voldoen, namelijk NEN1010. We kijken gelijk ook even de meterkast na en als die niet volgens de nieuwste normen is brengen wij je daarvan op de hoogte.

4. Na de installatie van je zonnepanelen-systeem nemen we deze volledig met je door. Dat kan ook de installateur namens ons doen. Hierna ontvang je het opleverrapport, waarin je alle informatie over je systeem kunt vinden, samen met foto’s van het installatieproces. We vragen je het opleverrapport te ondertekenen.



6. Herroeping van de Overeenkomst

Opdracht tot installatie

1. We zien je akkoord op de offerte en je aanbetaling als een uitdrukkelijk verzoek om de installatie van het zonnepanelen-systeem uit te voeren. Ook als er na de schouw of door een andere reden nog wijzigingen in de offerte worden doorgevoerd. Wil je na je 14 dagen herroepingsrecht je opdracht annuleren? Dan verrekenen we € 200,- op je aanbetaling.

2. Heb je je bedacht? Laat ons dit weten via telefoon of e-mail. Wij ontbinden dan de overeenkomst, storten eventueel je (aan)betaling binnen 14 dagen terug en/of halen we je zonnepanelen-systeem weer van je (dak)constructie.

Zonnepanelen-systeem

3. Je kunt je tot 14 dagen na de installatie van je zonnepanelen-systeem bedenken. Je kunt dan de overeenkomst zonder opgave van reden ontbinden. Dit wordt ook wel ‘herroepingsrecht’ genoemd.

4. In het laatste geval vragen we je om een compensatie voor de hoeveelheid werk die we er al in hebben gestopt. Het gaat dan onder andere over deze kosten:

  • de kosten van de oorspronkelijke installatie;
  • de verwijderingskosten. Die kunnen maximaal even hoog als de oorspronkelijke installatiekosten zijn;
  • een afschrijving van 30% op alle geïnstalleerde producten;
  • zijn er complexe, vaak dure, verwijderingswerken nodig om alles in de oorspronkelijke staat terug te brengen? Dan zijn we dit niet verplicht. We kunnen dit wel in overleg tegen een bijkomende kost uitvoeren.


7. Schade

1. Schade komt bijna nooit voor. Maken we toch een fout waardoor er schade aan jouw eigendom is? Dan laten wij dit voor je repareren. Kan dat niet? Dan vergoeden wij dit, natuurlijk. Dit geldt voor alle schade, behalve voor kleine reparaties aan bijvoorbeeld je schilderwerk of behang dat tijdens het werk beschadigd is geraakt, zoals door boren in de muur bij het plaatsen van de omvormer.

2. Heb je dakpannen op je dak? Dan vragen we je om tijdens de installatie van het zonnepanelen-systeem minimaal 10 reserve dakpannen beschikbaar te hebben. Gaat er dan een kapot of komen we reeds kapotte dakpannen tegen? Dan vervangen we die direct en kosteloos. Aangezien er honderden soorten dakpannen bestaan, kunnen we zelf geen dakpannen voorzien.



8. Wat we jou vragen

1. Je betaalt de prijs zoals vermeld in de overeenkomst. Het gaat dan om de aanbetaling en het resterend bedrag na installatie.

2. Om de installatie zo goed en veilig mogelijk uit te voeren, vragen we je:

  • ons van alle correcte door ons gewenste relevante informatie en documentatie te voorzien, zoals afmetingen, uitzonderingen en materialen;
  • ons toegang te geven tot de plek waar we mogen installeren en daarbij te zorgen dat er geen obstakels zijn, zoals containers, auto’s en geblokkeerde of gevulde ruimten;
  • zelf aanwezig te zijn bij de uitvoering en oplevering van de installatie van je zonnepanelen-systeem. Dus niet de buurman of een van je kinderen;
  • alle goedkeuringen, toestemmingen en vergunningen in orde en beschikbaar te hebben. Het komt bijna nooit voor, maar in enkele gevallen zijn bijvoorbeeld de goedkeuring van de VVE, de organisatie, de verhuurder of de gemeente nodig;
  • op tijd alle werkzaamheden zoals vermeld in de offerte en/of in een mail van je adviseur uit te voeren, door bekwame personen en volgens de standaard relevante kwaliteitseisen. Bijvoorbeeld het verwijderen van pijpjes, de renovatie van dakbedekking of aanpassingen in de meterkast.

3. Ben jij thuis en komen wij niet bij je langs op de afgesproken datum? Dan heb je recht op een vergoeding van € 200,-. Is er een echter geldige reden waarom we niet langs kunnen komen, zoals sneeuw, wind of extreme hitte? Dan streven we ernaar dat je uiterlijk één dag van tevoren te laten weten via telefoon en/of e-mail en is de vergoeding vanuit ons niet van toepassing. In uitzonderlijke gevallen kan dit eventueel de ochtend zelf zijn, als de wind bijvoorbeeld spontaan is op komen zetten. Jij hebt op jouw beurt tot 14 dagen voor de afgesproken installatiedatum om de installatie te verzetten. Lukt dit niet en staan we bij je voor de deur en kunnen we de installatie niet uitvoeren, omdat je er niet bent of om aan andere aan jou toe te rekenenen redenen? Dan mogen we € 200,- bij jou in rekening brengen. Hebben wij voor de installatie specifieke externe kosten gemaakt, zoals het huren van een kraan? Dan mogen we deze kosten ook bij jou in rekening brengen. Heb je die niet betaald binnen 14 dagen na ontvangst van de aanmaning? Dan kunnen wij mogelijk de overeenkomst ontbinden.

4. Je bent de eigenaar van je dak of je hebt toestemming van je VVE, organisatie of verhuurder om het zonnepanelen-systeem te laten installeren. Denk ook aan (omgevings)vergunningen bij monumentale panden en beschermd stads- en/of dorpsgezicht. Neem hiervoor contact op met je gemeente. Benader vóór de installatie je verzekeraar om te controleren of de plaatsing geen gevolgen heeft voor je (opstal)verzekering.

5. We zijn niet aansprakelijk voor eventuele kosten, boetes of verliezen die het gevolg zijn van het niet goed op orde hebben van toestemmingen of vergunningen. Als jij dit niet op orde hebt en wij daardoor schade hebben, kunnen we dat bij jou in rekening brengen of verrekenen met de aanbetaling.



9. Wijzigingen in en bij de installatie

1. Wil je wijzigingen doorvoeren in de installatie van je zonnepanelen-systeem? Contacteer ons dan vóór de installatie. Dan kijken we samen of we het kunnen verwerken in de overeenkomst. Het kan zijn dat de prijs dan ook verandert.

2. Zijn er onvoorziene omstandigheden, zoals aanpassingen op het dak, asbest, onvoldoende informatie of verandert de situatie na het uitvoeren van de schouw? Dan kan het zijn dat we niet kunnen starten. We bepalen dan samen wat er nodig is om de installatie wel uit te voeren, of wij dit kunnen doen en wat het effect is op de prijs. Komen we er niet uit? Dan kunnen wij de overeenkomst ontbinden en mogen we € 200,- verrekenen op je aanbetaling ter compensatie voor onder andere de hoeveelheid werk die we er al in hebben gestopt.



10. Geld

1. Na akkoord op de offerte ontvang je een betaalverzoek voor de aanbetaling.

2. Hebben wij alles volgens afspraak geïnstalleerd? Dan betaal je ons de prijs van de overeenkomst minus de aanbetaling, inclusief het bedrag bij mogelijke wijzigingen (zoals benoemd bij artikel 9) en/of later overeengekomen extra’s.

3. We vragen je elke factuur binnen 14 dagen na ontvangst te betalen. Betaal je ons niet op tijd? Dan mogen wij de wettelijke rente in rekening brengen. Eventueel met incassokosten erbij.



11. Overgang van eigendom en risico

1. Na installatie van je zonnepanelen-systeem is deze voor jouw risico. Vergeet niet je verzekeraar op de hoogte te brengen van de aanwezigheid van je nieuwe zonnepanelen-systeem.

2. Wij blijven eigenaar van het zonnepanelen-systeem totdat jij de prijs van de overeenkomst naar ons hebt overgemaakt. Tot dat moment blijf je ons toegang geven tot het zonnepanelen-systeem. Doe je dit niet, dan kunnen wij maatregelen nemen om het niet betaalde gedeelte van de prijs op te eisen of de zonnepanelen weg te halen.



12. Vakbekwaamheid

1. Je hebt 2 jaar installatiegarantie op eventuele gebreken vanaf het ontvangen van het opleverrapport, tenzij anders vermeld in je offerte.

2. Is er iets mis met je zonnepanelen-systeem? Laat het ons weten en we komen dit zo snel mogelijk voor je oplossen. De datum van controle bepalen we in overleg. Let wel op dat onderstaande punten niet onder de garantie vallen en je zelf moet betalen:

  • schade doordat je de schriftelijke instructies voor gebruik niet opvolgt;
  • schade doordat je reparaties of veranderingen uitvoert aan je zonnepanelen-systeem zonder onze toestemming of door reparaties of veranderingen die wij niet uitvoeren;
  • brand- of andere schade die door natuurlijke oorzaak of door mensen wordt veroorzaakt.


3. Op de producten die wij gebruiken bij de installatie van het zonnepanelen-systeem gelden verschillende fabrieks- en productiegaranties. Die vind je terug in de offerte en/of opleverdocumenten.



13. Overmacht

Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle waardoor we (of een door ons ingeschakelde externe installateur) onze beloftes naar jou toe niet kunnen waarmaken. Bij overmacht brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte. Zodra deze overmachtsituatie voorbij is, lossen we onze beloftes in. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld brand, overstroming, alien invasies, zwaar weer, explosie(s), oorlog, terreur, sociale conflicten, handelsgeschillen en optreden van de (centrale) overheid, een overheidsorgaan of een supranationale organisatie.



14. Verwerking persoonsgegevens

We hebben jouw gegevens nodig om het zonnepanelen-systeem op de juiste locatie te plaatsen. Deze gegevens kunnen we dus opslaan en gebruiken. Het kan gebeuren dat we deze gegevens doorgeven aan de externe installateur zodat die weet waar hij moet zijn. Daarnaast delen we deze gegevens met de netbeheerder. We verwerken de gegevens alleen maar voor de uitvoering van de overeenkomst en de installatie. We stellen je gegevens nooit beschikbaar voor derden. Met je akkoord op de offerte ga je ook akkoord met onze privacyverklaring, die je kan nalezen op w​ww.coolblue.nl/privacy.​



15 . Registratie van het zonnepanelen-systeem

Wij registeren na je aanbetaling alvast je systeem bij de netbeheerder via ​www.energieleveren.nl.​ Dit heb je nodig als je energie wilt terugleveren aan het net.



16. Onderhoud

Een zonnepanelen-systeem is redelijk onderhoudsvrij. Toch zijn er onderdelen van het systeem, zoals een omvormer, die gedurende de levensduur van de zonnepanelen mogelijk vervangen moeten worden. Gedurende het proces van aankoop tot installatie informeren we je hierover. Is je systeem aan onderhoud toe? Neem dan contact met ons op. Meer informatie vind je ook op zonnepanelen.coolblue.nl



17. Geschillen

1. Ben je het niet eens met onze manier van werken of heb je een andere vorm van klacht? Laat het ons weten. We kijken dan samen naar een passende oplossing.

2. Vind je dat wij schade hebben toegebracht aan jouw eigendommen? Dan laten we dit graag beoordelen door een onafhankelijke deskundige die niet tijdens de installatie aanwezig is geweest. We vragen je dan ons toegang te geven tot de locatie, zodat de deskundige het onderzoek goed kan uitvoeren. Alle bevindingen worden met je gedeeld. De kosten van het onderzoek betalen wij. We kunnen deze kosten wel in rekening brengen als de klacht ongegrond is, bijvoorbeeld omdat de schade geen verband houdt met de installatie of als de schade zo klein is dat dit naar redelijkheid niet te rechtvaardigen is. Denk aan een krasje van 2 centimeter op de onderkant van je trapleuning.

3. Eventuele geschillen kun je binnen 12 maanden voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel via www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/thuiswinkel.



18. Algemene bepalingen

1. Je rechten en plichten vanuit de overeenkomst zijn niet overdraagbaar naar anderen zonder dat we dit samen hebben afgesproken. Het kan natuurlijk zijn dat je verhuist of dat het gebouw waarop je zonnepanelen-systeem staat overgaat naar een andere eigenaar. In dat geval gaat de garantie ook over naar de nieuwe eigenaar. Hij moet dan wel de originele overeenkomst of een kopie daarvan hebben.

2. We mogen onze rechten en plichten vanuit de overeenkomst gedeeltelijk of geheel overdragen aan een ander, zonder dat dit afbreuk doet aan jouw rechten vanuit de overeenkomst.

3. De overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht.

4. Staat er iets in de offerte wat niet overeenkomt met deze voorwaarden? Dan kun je ervan uitgaan dat wat in deze voorwaarden staat klopt. Uitzonderingen op die regel zijn de betaalvoorwaarden die in de offerte staan of als uitdrukkelijk is opgenomen dat het een afwijking van deze voorwaarden betreft.

5. Alle bepalingen van het dwingend consumentenrecht zijn altijd leidend.